سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه تفحص سیره شهدا


ساعت 7:25 عصر چهارشنبه 84/8/4

 

مشاعره :

  از سرگرمی های رایج جبهه بود که به چندشکل صـورت می گرفت . نـوع اول هـمان روش معمــول در شــهر بود . یکی شــعری می گفـت (یک بـیـت) دیـگری بایـد درجــواب او شـعری می گفت که با حـرف آخر شعـر حریفشـروع بشود . نوع دوم طرح آیه به آیه قرآن بود ، با همان مبنای مشاعره . یعنی شروع کردن آیه ای از قرآن از  یک سو و پاسخ آن با آیه ای که حرف اول آن حرف   آخرآیه قرائت شده باشد . البته امکان اینکه بعضی به قرآن مراجعه کنند و بر محفوظات اشخاص تکیه و  تاکید نباشد وجود داشت .

  نوع دیگر ، طرح حدیث به حدیث بود و درشرایط   عمومی تر و غیر حـرفه ای تر تلفیــقی از هر ســه( شعر ، آیه ، حدیث ) به این معنی که الزام شعر به    شعر یا آیه به آیه و حدیث به حدیث به عنوان پیش    شرط برداشته می شد وافراد می توانستند شعر را به   آیه یا آیه را به حدیث جواب بدهند کسی که به هیچ   نحو ممکن نمی توانست جوابی با این ارفاق فراهم  کند از بازی کنار می رفت و به این ترتیب ، حلقه  تنگ تر می شدو تخصصی تر.

فلسفه جنگ :

با گذشت هفده سال از آغاز جنـگ و نه سال از اتمام آن ، بررسی ابعاد حقوقی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی جنگ ، ادامه دارد . جنگ ایران و عراق با مشخصه طولانی ترین و پر هزینه ترین درگیری نظامی در تاریخ معاصر منطقه خاور میانه که دو قدرت جهانی و هم پیمانانشان در دوران جنگ سرد در حمایت از یک طرف جنگ اتفاق نظر داشتندو مهمتر از همه حل و فصل نهایی نشدن این جنگ و امضاء نشدن پیمان صلح میان دو کشور و بسیاری مسائل دیگر ، سبب شده است علت ، نحوه و نتایج جنگ تا سالهایی مدید همچنان بحث و بررسی شود .شکل گیری زمینه ها و مجموعه عواملی که امکان وقوع جنگ را فراهم ساخت ، به دلیل ابعاد ونتایج نظامی ، سیاسی و حقوقی آن ، همواره یکی از جدی تری موضوعاتی بوده است که از زمان شروع جنگ و پس از آن بحث و بررسی شده و خواهد شد .مسئله اصلی مفهوم درگیری و جنگ نیست ، بلکه در این جنگ هدف اصلی و ضروری ، واژگون ساختن نظام انقلابی حاکم بر ایران یا(( تعدیل و مهار )) آن ، برای اعاده نظم بوده است . آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت ایران با درک روشن از هدف جنگ ، در این باره گفت : (( این جنگ علیه انقلاب اسلامی ایران و به منظور واژگون ساختن نظام انقلاب ایران و از بین انقلاب اسلامی سازماندهی شد . ))مجید خـدوری ، عراقی الاصل مقیم آمریکا ، در کتاب خود ، در توجیه علل تجاوز عراق به ایران می نویسد L عراق در موقعیتی قرار داشت که ناگزیر شد برای دفاع از خود دست به اقدام بزند ) در عین حال اظهارات مقامات رسمی عراق اهداف عراق را از تهاجم به ایران روشن می سازد . در آبان 1359 صدام طی مصاحبه ای گفت:  (( ما از تجزیه و انهدام ایران ناراحت نمی شویم و صریحا اعلام می داریم در شرایطی که این کشور دشمنی بورزدهر فردعراقی و یا شاید عربی  مایل به تقسیم ایران و خرابی آن خواهد بود .)) و سرانجام در      31   شهریور 1359 عراق تهاجم سراسری خود را به ایران آغاز کرد تهاجم عراق به ایران درواقع تهاجم به یک انقلاب بود. به عبارت دیگر ‍‍‍‍، ایران بهای انقلاب خود را پرداخت زیرا با راه حلهایی که در برابر خود داشت، ممانعت از وقوع جنگ امکان ناپذیر بود.            ادامه دارد ...

 


¤ نویسنده: گروه تفحص سیره شهدا

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
0
:: بازدید دیروز ::
0
:: کل بازدیدها ::
9594

:: درباره من ::

گروه تفحص سیره شهدا


:: لینک به وبلاگ ::

گروه تفحص سیره شهدا

:: اوقات شرعی ::

::وضعیت من در یاهو ::

یــــاهـو

:: خبرنامه وبلاگ ::